پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آیین‌های احیا شده در عزای حسینی/
نوشته شده در شنبه 4 آذر 1391
بازدید : 758
نویسنده : میثم حیدری

 

گزارش خبری/
آیین‌های احیا شده در عزای حسینی/ "پامنبری" سنتی ماندگار از صدها سال پیش
ابرکوه - خبرگزاری مهر: "پامنبری"؛ سنت عزاداری صد ساله نصرت آبادی ها در حالی ادامه پیدا کرده که در شهر ابرکوه سالها است به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ابرکوه به واسطه تاریخ کهن خود آداب و سنن بسیاری دارد و عزاداری های محرم نیز از این امر استثنایی نیست.

یکی از سنت های عزاداری که در شهر ابرکوه فراموش شده است؛ در منطقه نصرت آباد ابرکوه با گذشت بیش از 100 سال و علیرغم تعطیلی چند ساله، باز هم اجرا می شود.

"پا منبری" که در ابرکوه به نام "ذکر خوانی" معروف بوده در نصرت آباد با نسخه ای اجرا می شود که بنا به گواهی تاریخی که بر روی صفحات این نوحه نامه نقش بسته، بیش از 100 سال قدمت دارد.

این نسخه به گفته مداحان، نسل به نسل گشته و به پامنبری خوان های امروز رسیده است.

زمانی که روحانی قصد روضه خواندن داشته است، جمعی شروع به خواندن پامنبری می کنند و طریقه آن به این صورت است که چند نفر در کنار همدیگر و نزدیک منبر نوحه های مخصوص را با صوتی حزین می خوانند و همراه با خواندن ابیات، دست راست را بر پای راست می کوبند و مردم هم در جواب، بیتی را ادا می کنند.

نوحه ها شامل نوحه های مرتبط با روز عاشورا و وقایع آن و همچنین شخصیت شهدای این روز، مانند حضرت علی اکبر،علی اصغر و... است.

با حضور روحانی روضه خوان، خواندن متوقف می شود و بعد از پایان روضه یک روحانی و در فاصله ای که به آمدن روضه خوان بعدی مانده است، دوباره پامنبری خوانده می شود و اشعار آن متناسب با روضه روحانی قبل از آن است، مثلأ اگر روضه خوان قبلی روضه حضرت علی اکبر خوانده شده باشد، پا منبری خوانده شده بعد از آن نیز نوحه های آن حضرت است.

"حسین حیدری" مداح 62 ساله نصرت آباد که یکی از پیرغلامان این سنت حسینی است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از هشت سالگی به یاد دارم که افرادی مانند "کربلایی محمد حیدری"، "مراد حیدری"، "محمد حیدری" و...پا منبری می خواندند و خواندن آنها نیز به همین سبک فعلی بود که در فاصله بین آمدن روضه خوان ها، نوحه روضه قبل از آن را می خواندند.

وی افزود: فقط چند سال محدود این سنت تعطیل بوده که باز با همت مردم شروع شده و با استقبال روبرو شده است. نوحه های ما بر اساس نسخه ای قدیمی است که قدمت آن به 103 سال می رسد.

"علی مراد رمضانی" یکی دیگر از مداحان پامنبری خوان، صحبت را ادامه می دهد: این نسخه از مرحوم "محمد حیدری" به دست من رسید و ایشان چون علاقه خاص مرا به این کار دیدند به من گفتند که اگر این کار را بعد از مرگ من ادامه دهی، این نسخه را به تو می دهم و چنین شد.


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: روستاي نصرت آباد محله ي ابركوه , پا منبري نصرت آبادي ها , پا منبري نصرت آباد , روستاي نصرت آباد , نصرت آباد ابركوه , نصرت آباد در ابركوه , نصرت آباد پامنبري , ,



بازدید : 643
نویسنده : میثم حیدری

 به یاد فریاد «یا اخا ادرک اخاک»

اباالفضل(ع) مشک آب را پر مى‌کند که براى خیمه‌ها ببرد. در این‌جا هر انسانى به خود حق مى‌دهد که یک مشت آب هم به لب‌هاى تشنه خودش برساند؛ اما او در این‌جا وفادارى خویش را نشان داد و آب را روى آب ریخت و بیرون آمد.

يا مهدي - امروز روز تاسوعای حسینی است و فریاد «یا عباس» بر کوی و هر برزنی به گوش می‌رسد. در 11 سال پیش در چنین روزی، روز تاسوعای حسینی با روز جمعه مصادف شده بود که مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امامت نماز جمعه آن روز تهران(26 فروردین) را برعهده داشتند، معظم‌له در خطبه اول نماز جمعه به ذکر مصیبت ابالفضل العباس(ع) پرداختند که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*امروز، روز تاسوعاست

امروز، روز تاسوعاست و رسم بر این است که در این روز، گویندگان و نوحه‌سرایان، راجع به شهادت ابالفضل العبّاس روضه بخوانند، آن‌طور که از مجموع قراین به دست مى‌آید، از مردان رزم‌آور - غیر از کودک شش ماهه، یا بچه یازده ساله - ابالفضل العبّاس آخرین کسى است که قبل از امام حسین به شهادت رسیده است؛ و این شهادت هم باز در راه یک عمل بزرگ - یعنى آوردن آب براى لب‌تشنگان خیمه‌هاى اباعبداللَّه الحسین - است. در زیارات و کلماتى که از ائمه علیهم‌السّلام راجع به ابالفضل العبّاس رسیده است، روى دو جمله تأکید شده است: یکى بصیرت، یکى وفا.

*ویژگی بارز حضرت عباس(ع)

بصیرت ابالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینى، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد، در روز تاسوعا، مثل امروز عصرى، وقتى که فرصتى پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنى آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان مى‌دهیم؛ چنان بر خورد جوانمردانه‌اى کرد که دشمن را پشیمان کرد، گفت: من از حسین جدا شوم؟! واى بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!

نمونه دیگرِ بصیرت او این بود که به سه نفر از برادرانش هم که با او بودند، دستور داد که قبل از او به میدان بروند و مجاهدت کنند؛ تا اینکه به شهادت رسیدند. مى‌دانید که آنها چهار برادر از یک مادر بودند: ابالفضل العبّاس - برادر بزرگتر - جعفر، عبداللَّه و عثمان. انسان برادرانش را در مقابل چشم خود براى حسین‌بن‌على قربانى کند؛ به فکر مادر داغدارش هم نباشد که بگوید یکى از برادران برود تا این‌که مادرم دلخوش باشد؛ به فکر سرپرستى فرزندان صغیر خودش هم نباشد که در مدینه هستند؛ این همان بصیرت است.

*وفاداری حضرت ابالفضل‌العباس(ع) در کجا نمایان شد


:: موضوعات مرتبط: دینی و مذهبی , عمومی , ,
:: برچسب‌ها: رهبر , عباس , تاسوعا , محرم , مشرق , روضه رهبر , امام خامنه اي , روزه آقاي خامنه اي ,